OOS_telefon Created with Sketch. +47 97 41 29 00 Vakttelefon 24/7

Oppgraderer Njord Bravo

FSU´en Njord Bravo blir for øyeblikket oppgradert ved Aibels landanlegg i Haugesund. OOS deltar med ressurser og personell i arbeidet.

(Foto: Håkon Falnes, Aibel)

Njord Bravo er en stor, flytende lagerenhet som skal livstidsforlenges frem til 2040.

– Vår samarbeidspartner Aibel fikk kontrakt på dette fabrikasjonsarbeidet i 2018. For øyeblikket leverer vi rundt 20 mann til arbeidet, både arbeidsledere, sveisere, rørleggere og platearbeidere, sier CEO i OOS Terje Uleberg.

Skipet skal ifølge Aibel gis en betydelig oppgraderings- og vedlikeholdsjobb, og blant annet få installert et VOC-anlegg, som reduserer utslipp til luft.

Økt fokus på landbaserte oppdrag

Tradisjonelt har OOS for det meste levert tjenester til norsk sokkel, hovedsaklig gjennom faste samarbeidsavtaler med nevnte Aibel, samt Aker Solutions og MHWirth.

Den senere tid har OOS fått stadig større erfaring og kompetanse innen landbaserte oppdrag.

– Arbeidet vi nå utfører på Njord Bravo er et typisk eksempel på vår kompetanse og hva vi kan levere. Slike oppdrag har vi lang erfaring med, sier Uleberg.

– Samtidig kan kompetansen vår også utnyttes på andre områder. Det finnes mange fabrikker, raffinerier, eller andre typer fiske- og oppdrettsanlegg på land og langs kysten som behøver vedlikehold. Vi kan levere tjenester til alle slike typer aktører, og til alle som har behov for rørleggere, sveisere eller mekanikere til å utføre de fleste typer oppgraderings- og vedlikeholdsarbeid.

– Personellet vårt er også tilpasningsdyktig og kan snu seg raskt rundt for å gå inn på andre type jobber. Vi fullførte for eksempel nylig en større oppgraderingsjobb på et fiskeanlegg på Frøya.

– Det viser noe av spennet vi kan tilby markedet, fastslår han.

Kan mobilisere nå

OOS kan på tross av en koronapreget hverdag fremdeles mobilisere mannskap og kompetanse til nye oppdrag.

– Vi har fått frigjort en del ressurser nå som flere oppdrag på sokkelen er satt på vent som følge av korona-situasjonen. Dette gjør at vi har kapasitet til å bistå nye aktører på flere områder fremover.

Omstendighetene tatt i betraktning – Uleberg understreker at arbeidsstokken til OOS er klare til å utføre oppdrag etter de bestemmelsene myndighetene til enhver tid kommer med.

– Det aller meste av personellet vårt er friskmeldt, og vi følger selvsagt de til enhver tid løpende bestemmelsene fra blant annet FHI.

Forsiktig optimisme

Han håper markedet vil normalisere seg raskt så fort hverdags-restriksjonene slippes opp.

– Vi håper selvfølgelig på en så rask normalisering av hverdagen som mulig når dette først legger seg, men foreløpig er det vanskelig å si noe om når dette vil bli.

– De revisjonsstansene som var planlagt i vår og sommer er foreløpig utsatt til høsten. Når ting normaliserer seg igjen så regner vi med å bli forespurt på disse oppdragene.

 

 

 

© 2020 On & Offshore Services AS / Design, kode og drift av Aptum AS